PRESENTATIE – INTRODUCTIE THOMAS GORDON COMMUNICATIE

Heb je interesse in de Thomas Gordon®communicatiemethode, dan bied ik ter kennismaking graag een introductie/presentatie aan binnen bv. (ouder)verenigingen of een ‘huiskamergroep’. Dit gedachtegoed heeft zijn degelijkheid reeds decennialang en internationaal bewezen.

.

Deze introductie/presentatie geeft ouders een opstapje en een aanmoediging om (opnieuw) in hun persoonlijke kracht te gaan staan om vandaaruit het kind gepast te ondersteunen in zijn ‘groei’ en de relatie tegelijk te versterken waarbij het inzetten van ‘macht’ vermeden wordt.

.

In de Thomas Gordon®-methode staan EN de ouder, EN het kind EN hun onderlinge relatie centraal. Omdat communicatie een sleutelrol heeft binnen het opvoeden is de kwaliteit van die communicatie in grote mate bepalend voor de (kwaliteit van) de onderlinge ouder-kindrelatie.

.

Deze introductie/presentatie voor ouders richt zich daarnaast ook naar iedereen die nieuwsgierig is naar het optimaliseren van de communicatie binnen zijn of haar belangrijkste relaties.

PRAKTISCH : 

Duur : 1u30 à 2 uur

Grootte van de groep : maximaal 30 personen

Bijdrage : 140 € (excl. BTW en verplaatsingskosten)

Locatie (met mogelijkheid tot projectie) : door organisator te regelen / ook mogelijk in huiskameromgeving

Bondig overzicht van de inhoud :

  • Kennismaking met het gedachtegoed en communicatiemodel van Thomas Gordon. Via 4 vragen/stappen wordt het je duidelijk hoe en welke respons het efficiëntste zal zijn in een bepaalde situatie
  • Bepaling van het ‘eigenaarschap’ van een probleem. Ouder of kind ?
  • Inschatting maken wanneer je best eerder assertieve vaardigheden (o.a. respectvol je eigen grenzen aangeven) dan wel sensitieve vaardigheden (o.a. actief luisteren) inzet,
  • De negatieve impact van communicatieve ‘hinderpalen’ (bv. ongevraagd advies of ‘fiksen’) die we vaak goedbedoeld en onbewust gebruiken,
  • Belang om als ouder je eigen energiepeil goed te bewaken
  • Het uitgangspunt van gelijkwaardigheid in relaties als rode draad doorheen je communicatie.

Mensen ervaren deze introductie / presentatie als duidelijk, boeiend en prikkelend  door o.a. het gebruik van herkenbare voorbeelden, vlotte interactie met het publiek, een vleugje humor en korte videofragmenten.

Wil je mensen ‘warm’ maken voor deze introductie / presentatie ga dan zeker ook eens kijken op de pagina ‘Wie is Thomas Gordon’ !